کد خبر: ۲۲۲۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
گزارش «بازار» از افت خیز قیمت ها در بازار طلا و ارز؛
با آنکه در تعطیلات نوروز قیمت ها در بازار طلا و سکه افزایشی بود اما با بازگشایی بازار نرخ این کالاها درمسیر سراشیبی قرار گرفته و کارشناسان علت افزایش آن در روزهای گذشته را نرخ سازی کاذب عنوان می کنند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت ها در بازار طلا و سکه درحالی اواخر اسفند ماه سال گذشته پس از جهش قیمت ها روندی نزولی به خود گرفت و سکه به کانال ۲۰ میلیون تومان آمد که خیلی ها معتقد بودند با تداوم چنین روندی ثبات نسبی به این بازار برمی گردد و حباب قیمت طلا و سکه بتدریج خالی می شود. اما با اوج گیری نرخ انس جهانی طلا در کنار افزایش قیمت ارز در بازار، طلا دوباره در مسیر رشد قیمت قرارگرفت آنگونه که در ایام نوروزی و در زمانی که بازار تعطیل بود قیمت ها افزایشی گزارش می شد. البته پس از تعطیلات نوروزی و بازگشایی رسمی بازار طلا و ارز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به بیش از ۳۲ میلیون تومان نیز رسید و هر گرم طلا نیز حدود ۲ میلیون ۶۰۰ هزار تومان فروخته شد. افزایش قیمتی که برخلاف برخی ها که معتقد بودند در پی انجام ارتباط دیپلماسی ایران با برخی کشورهای منطقه همچنین بازگشت بخشی از منابع ارزی ایران در فراسوی مرزها قیمتها در بازار ارز شکسته و بدنبال آن نرخ طلا و سکه نیز کاهشی می شود.

نکته قابل توجه این است که در ایام نوروز نرخ سازی های کاذب باعث افزایش قیمت ها در بازار طلا و ارز شد اما اکنون این گونه نیست و قیمت ها نسبت به روز گذشته در بازار درحال کاهش است و این احتمال وجود دارد که کاهش قیمت ها در روزهای آینده ادامه دار باشد

افزایش کاذب قیمت طلا و سکه در ایام تعطیلات نوروزی

به هر حال این افزایش قیمت پایدار نبود و نرخ ها هم اکنون در بازار بر مدار نزول قرار گرفته اند. از طرفی نیز چون برنامه ریزان و تصمیم گیران اقتصادی با انجام برخی اقدامات در حال چاره اندیشی برای مهار نرخ تورم هستند، این احتمال وجود دارد که در صورت ثبات بخشی اقتصاد، جهش قیمت آنچنانی در این بازارها رخ ندهد. بازاری که این روزها به دلیل ماه مبارک رمضان رونق چندانی ندارد و عمده خریداران طلا با رویگردانی از خرید مصنوعات طلا برای سرمایه گذاری سمت سوی خرید طلای آب شده را در پیش گرفته اند. هر چند این روزها بازار طلا از رونق چندانی برخوردار نیست اما همچنان هستند برخی ها برای سرمایه گذاری اقدام به تهیه طلای شکسته، کهنه و یا آب شده می کنند تا برای حفظ سرمایه هایشان از گزند تورم و افت ارزش پول در امان بمانند.

نکته قابل توجه این است که در ایام نوروز نرخ سازی های کاذب باعث افزایش قیمت ها در بازار طلا و ارز شد اما اکنون این گونه نیست و قیمت ها نسبت به روز گذشته در بازار درحال کاهش است.

با توجه به انجام مسافرت های خارجی در ایام نوروز برخی ها به دلیل تعطیلی بازار رسمی اقدام به خرید و فروش ارز با قیمت غیر واقعی و البته گران می کردند این موضوع باعث شد تا نرخ ها در بازار ارز طی دو هفته گذشته دستخوش تغییر شوند

قیمت های غیر واقعی که توسط دلالان تعیین می شد

محمد کشتی آرای، رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علل نوسان قیمت ها در بازار طلا، سکه و ارز گفت: قیمت طلا و در پی آن سکه به دلیل افزایش نرخ انس جهانی در هفته های گذشته افزایشی بود چرا که شاهد افزایش ۲۵ دلاری انس جهانی طلا در آن روزها بودیم. بنابراین پیش بینی می شد که قیمت طلا و سکه دچار تغییر شود. اما جالب اینجاست که نرخ ارز بدون اینکه بازار رسمی فعال باشد و در زمان تعطیلی صرافی ها و واحدهای مجاز فروش همچنین داد و ستدهای مالی و بازرگانی در ایام تعطیلات نوروزی با ایجاد قیمت سازی های کاذب توسط دلالان انجام و قیمت ها در بازار سکه و ارز افزایشی گزارش می شد.

وی با بیان اینکه نرخ کاذب دلار تا ۵۵ هزار تومان نیز در کانالهای تلگرامی نامعتبر اعلام و سکه نیز تا ۳۳ میلیون تومان در روزهای گذشته نرخ گذاری می شد، گفت: این نرخ ها غیر واقعی بود اما با توجه به انجام مسافرت های خارجی در نوروزبرخی ها به دلیل تعطیلی بازار رسمی اقدام به خرید و فروش ارز با قیمت غیر واقعی و البته گران می کردند این موضوع باعث شد تا نرخ ها در بازار ارز طی دو هفته گذشته دستخوش تغییر شوند.

با بازگشایی بازارهای رسمی طلا، سکه و ارز قیمت ها هم اکنون بر مدار نزول قرار گرفته اند به طوری که نرخ ها دیگر توسط دلالان و نرخ سازها تعیین نمی شود بلکه بازار رسمی اعلام نرخ می کند به همین دلیل است که نرخ سکه ۳۳ میلیون تومانی روزهای گذشته هم اکنون به ۳۱ میلیون رسیده است

پایان نرخ های غیر واقعی و کاذب با بازگشایی بازارهای رسمی سکه و ارز

رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران به افزایش قیمت سکه نیز طی روزهای گذشته اشاره کرد و افزود: سکه نیز به سرنوشت دلار در هفته های گذشته مبتلا شد و از آنجایی که برخی ها در ایام و اعیاد ماه مبارک رمضان و عید نوروز متقاضی سکه بودند، بنابراین برای تهیه این کالا و در شرایطی که بازار رسمی تعطیل بود اقدام به خرید آن از دلالان می کردند، این موضوع نیز تاثیر بالایی بر رشد قیمت سکه در دو هفته گذشته برجای گذاشت.

کشتی آرای خاطرنشان کرد: با بازگشایی بازارهای رسمی طلا، سکه و ارز قیمت ها هم اکنون بر مدار نزول قرار گرفته اند به طوری که نرخ ها دیگه توسط دلالان و نرخ سازها تعیین نمی شود بلکه بازار رسمی اعلام نرخ می کند به همین دلیل است که سکه ۳۳ میلیون تومانی روزهای هم اکنون به ۳۱ میلیون و هر گرم طلایی که هروز گذشته ۲ میلیون حدود ۶۰۰ تومان بود امروز به ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. وی ادامه داد به احتمال زیاد کاهش قیمت ها در بازار طلا و سکه در روزهای آینده ادامه خواهد داشت و چنانچه اتفاقات خاص سیاسی با حفظ چارچوبها انجام شود شاهد افت قابل توجه نرخ ارز و طلا در بازار خواهیم بود.

انتظار این است که در روزهای آینده با تداوم تدریجی کاهش نرخ ارز قیمت طلا و سکه نیز بیش از این افت کند و بازار طلا و ارز به ثبات برسد

احتمال تداوم کاهش قیمت ها در بازار طلا و سکه

ابراهیم محمد ولی، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: قیمت طلا در اسفند ماه کاهشی بود آنطور که هر مثقال طلا به کمتر از ۹ میلیون تومان رسید اما با افزایش قیمت انس جهانی به مرز ۲ هزار دلار بهای طلا افزایشی شد به طوری که هر مثقال طلا اکنون مرز ۱۱ میلیون تومان را رد کرده است. از طرفی با توجه به کاهش قیمت دلار نسبت به روزهای گذشته این موضوع تاثیر خود را بر کاهش نرخ سکه و طلا در بازار بر جای گذشته است.

وی با بیان اینکه انتظار این است که در روزهای آینده با تداوم تدریجی کاهش نرخ ارز، قیمت طلا و سکه نیز بیش از این افت کند افزود: بازار نیاز به ثبات قیمت دارد و چنانچه ثبات به بازار طلا و ارز بازنگردد نباید گفت که نوسان قیمت در این بازار پایان یابد از طرفی مردم بخصوص سرمایه گذاران به انتظار ثبات قیمت ها در بازارنشسته اند، امید است با سیاست های کارشناسانه این بازارها به ثبات و رونق برسند.

قیمت ها در بازار سکه و ارز کاهشی است آنطور که هم اکنون نرخ دلار آزاد به کانال ۴۹ هزار تومان آمده است. همچنین امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۳۱ میلیون تومان شد

دلار آزاد در مرز ۴۹ هزار تومان، سکه ۳۱ میلیون تومان شد

بنا به این گزارش، قیمت ها در بازار سکه و ارز کاهشی است آنطور که هم اکنون نرخ دلار آزاد به کانال ۴۹ هزار تومان آمده است. همچنین امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۳۱ میلیون تومان شد.

علاوه بر این قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۷ میلیون تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا نیز در بازار داخلی، ۱۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۹۸۳ دلار است.

بر اساس معاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر اسکناس دلار امروز بدون تغییر نسبت به دیروز ۴۰ هزار و ۲۰۰ تومان و قیمت حواله دلار ۳۶ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شد. در تابلوی معاملاتی مرکز مبادلات ارزی در روز جاری، نرخ اسکناس یورو نسبت به دیروز افزایش یافته و ۴۳ هزار و ۷۷۷ تومان، و نرخ حواله یورو ۳۹ هزار و ۸۵۷ تومان اعلام شده است. همچنین در مرکز مبادله ارز و طلا نرخ اسکناس درهم بدون تغییر نسبت به دیروز ۱۰ هزار و ۹۴۶ تومان و نرخ حواله درهم نیز ۹ هزار و ۹۶۶ تومان اعلام شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار